شرکت ماد ایمن پاسارگاد به کمک کارشناسان مجرب خود نسبت به تمام امور مربوط به اخذ تأییدیه سیستم های اعلام و اطفاء حریق و همچنین سامانه تهویه و تخلیه دود پارکینگ آمادگی خود را اعلام می نماید. شایان ذکر است این شرکت به عنوان پیمانکار و تأمین کننده تجیهزات ایمنی مورد تأیید سازمان ایمنی و آتش نشانی انتخاب گردیده است.
امروزه برخلاف گذشته در صنعت ساختمانسازی لازم است که قوانین و استانداردهای ویژهای رعایت و اجرا شود و هر کدام از این استانداردها زیر نظر ارگانهای مختلفی خواهند بود. نصب سیستمهای امنیتی مانند سیستم اعلام حریق، سیستم اطفاء حریق و … از جمله اموری است که حتماً باید با تأییدیه سازمان آتش نشانی صورت بگیرد و این کار با رعایت کلیه ضوابط و دستورالعملهای ایمنی این سازمان و اجرای اصولی و صحیح آنها ممکن خواهد بود. در ادامه مطلب به بررسی کامل تأییدیه سازمان آتش نشانی و نحوه اخذ آن پرداخته میشود.
اخذ تائیدیه سازمان آتش نشانی به چه معناست؟
بعد از اجرای دستورالعمل ایمنی و نظارت بر انجام آن به وسیله شرکت مشاور آتش نشانی، قسمت معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی اقدام به بازدید از ساختمان میکند و در نهایت کارشناس مربوطه پاسخ نهایی خود را به شرکت مشاور آتش نشانی اعلام خواهد کرد. سازمان آتش نشانی نیز بر اساس گزارشهای ارائه شده تائید خواهد کرد که ساختمان مورد نظر نصب و راهاندازی سیستمهای امنیتی و حفاظتی مورد تائید قرار گرفته و صاحب ملک میتواند برای دریافت پایان کار ساختمان اقدام نماید. در حقیقت سازمان آتش نشانی دارای مجموعه از وظایف خاص است که باید به آنها عمل کند و برای کاهش خطرات و آسیبهای احتمالی باید در زمان ساخت ساختمان نظارت لازم را داشته باشد.
- چنانچه تأییدیه سازمان آتش نشانی دریافت نشود ممکن است ساختمان مربوطه نقص ایمنی و مشکل آتش نشانی داشته باشد و در زمان بروز حوادث و حریق، خطرات و خسارتهای غیر قابل جبرانی ایجاد شود. همچنین نبود این تائیدیه مانع از صدور پایان کار ساختمان توسط شهرداری میشود و این به معنی عدم صدور سند مالکیت خواهد بود
مراحل اخذ تائیدیه آتش نشانی
اخذ تائیدیههای آتش نشانی همانند طراحی، مشاوره و نظارت سیستمها میتواند مراحل مختلفی داشته باشد و کارفرمایان برای در مراحل ابتدایی ساختوساز پروژه به مراکز دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند و با دریافت مشاوره، روند اخذ تائیدیه را بهبود ببخشند. در این مرحله کارفرما باید با شرکتهای مشاور آتش نشانی و شرکتهای ارائه کنند خدمات و استانداردهای ایمنی آتش نشانی مشاوره کرده و نسبت به عقد قرارداد مشاوره خدمات ایمنی و آتش نشانی اقدام نمایند. رضایت مشتریان و کارفرمایان، تسلط بر قوانین و ضوابط سازمان آتش نشانی بهطور علمی و همچنین پیگیری و رسیدگی منظم به احوالات پروژه از مهمترین فاکتورهایی هستند که شرکتهای مشاور آتش نشانی باید مورد توجه قرار دهند. به صورت کلی مراحل اخذ تأییدیه سازمان آتش نشانی به شرح زیر هستند:
- در مرحله اول باید پرونده تشکیل شده و سیستم اعلام و اطفاء حریق طراحی و نقشهکشی آن انجام گیرد.
- در مرحله دوم باید نقشهها به سازمان آتش نشانی ارائه شود
- در مرحله سوم باید نکات و ضوابط معماری به کارفرما ارائه گردد و جلسه توجیهی برگزار شود.
- در مرحله چهارم باید مشاور نظارت مستمری بر روند اجرای پروژه داشته باشد و نواقص احتمالی را برطرف کند.
- در مرحله پنجم باید پروژه تست شده و تحویل داده شود و نظارت نهایی بر اجرای صحیح قوانین معماری اعمال گردد.
- در مرحله ششم لازم است تجهیزات اعلام و اطفاء حریق، تهویه پارکینگ و سایر سامانه های ایمنی نصب و راه اندازی شود.
- در گام هفتم بعد از نظارت مشاور بر خرید و نصب تجهیزات اعلام و اطفاء حریق باید مدارک برای اخذ نوبت بازدید از سازمان آتش نشانی تهیه شود و قرارداد نگهداری و تعمیرات، با شرکت مورد تائید سازمان به صورت محضری عقد شود.
- در گام آخر نیز باید شرکت تستهای لازم را انجام داده و اقدامات لازم برای بازدید های تست خشک، سامانه تهویه پارکینگ، بازدید های اول و دوم و در نهایت مدیریتی انجام داده و در نهایت تاییدیه از سوی سازمان آتش نشانی صادر می شود.
کدام ساختمانها نیاز به دریافت مجوز آتش نشانی دارند؟
بر اساس مقررات و قوانین شهرسازی همه ساختمانها باید نسبت به ایمنسازی و اخذ تأییدیه از سازمان آتش نشانی اقدامات لازم را انجام بدهند. وجود سامانه تهویه پارکینگ، سیستمهای اعلام و اطفاء حریق در تمامی ساختمانها لازم است اما ممکن است که در شهرهای مختلف قوانین و ضوابط مختلفی وجود داشته باشد. در هرکدام از ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی باید استانداردهای لازم رعایت شود که شامل مواردی همچون رعایت ضوابط ایمنی در معماری، سیستمهای اعلام و اطفاء حریق، سیستم اگزاست طبق دستور العمل صادره از سوی سازمان آتش نشانی هستند. تمامی این تأییدیهها باید قبل از پایان کار پروژه انجام شود و توسط کارشناسان آتش نشانی تائید گردد.
اعتبار و هزینه تأییدیه سازمان آتش نشانی
در حقیقت تأییدیه آتش نشانی به عنوان پیشنیاز اخذ پایان کار ساختمان شناخته میشود و صرفاً جهت اخذ پایان کار صادر خواهد شد. اعتبار این تأییدیه معمولاً محدود بوده و از 6 تا 12 ماه خواهد بود و در صورتی که کارفرما در این مدت زمان قادر به اخذ پایان کار نبود باید برای اخذ تأییدیه سازمان آتش نشانی مجدداً اقدام نمایند. هزینههای اخذ تأییدیه آتش نشانی نیز میتواند تحت تأثیر فاکتورها و عوامل مختلفی باشد که مهمترین آنها شامل نوع پروژه ساختمانی و کاربری آن، سیستمهای مورد استفاده، مساحت ساختمان، اقدامات شرکت مشاور و … هستند. در مقاله دیگر از سایت ماد ایمن پاسارگاد به بررسی اگزاست فن مقاوم در برابر حریق F300، ویژگیها و کاربردهای آن پرداخته شده میتواند اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندهها قرار بدهد.
مدارک لازم جهت اخذ تائیدیه آتش نشانی
در حقیقت برای اجرای هر پروژهای لازم است که مدارک مختلفی در اختیار نهادهای گوناگون قرار دارد. برای اجرای پروژههای ایمنی در ساختمانها نیز مالکان ساختمان و کارفرمایان باید مدارک مختلفی را برای شروع فرآیند ایمنسازی و دریافت دستورالعملهای لازم به شرکتهای مشاور ارائه دهند. این مدارک شامل موارد زیر میباشند:
- اصل و کپی سند مالکیت ساختمان
- تنظیم قرار مشاوره و اجرا با شرکت مجری ایمنی
- نقشههای فاز ۱ ساختمان
- فیش پرداخت عوارض مربوطه
- اصل و کپی کارت ملی مالک و یا کارفرما
باید به این نکته توجه داشت که در زمان عقد قرارداد با شرکت مجری باید حتماً در فرم تعیین شرکت مجری، طبق دستورالعمل سازمان آتش نشانی، فعالیت شرکت مجری در فرآیند ایمنسازی به صورت کامل مشخص شود چرا که امکان دارد فعالیتهای ایمنسازی ساختمان به وسیله شرکتهای مختلفی انجام شود و در صورت بروز اتفاقات مختلف چالشهای متعددی برای مالکان ایجاد شود. در مقاله دیگری که به بررسی تخصصی سیستم اطفاء حریق گازی FM200، کاربردها و ویژگیهای آن پرداخته شده و مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.
برندهای مورد تائید آتش نشانی
از آنجایی که تأمین امنیت ساختمانها از مهمترین فاکتورهایی است که در زمان شروع پروژهها و ساخت آنها باید مورد توجه قرار بگیرند لازم است که از تجهیزات معتبر و مطمئنی در آنها استفاده کرد. سازمان آتش نشانی نیز لیست تمامی برندهایی که اعتبار و کیفیت محصولات آنها را تائید کرده است در اختیار مردم قرار داده و مالکان و کارفرمایان میتوانند با مراجعه به سایت اصلی سازمان آتش نشانی اطلاعات کافی در مورد این تجهیزات به دست آورده و بهترین انتخاب را داشته باشند. در حقیقت مالکان میتوانند برای خرید تهویه صنعتی، خرید سیستم اعلام حریق، سیستم اطفاء حریق و … اطلاعات دقیقی از سازمان آتش نشانی دریافت کنند و در نهایت بهترین خرید را انجام بدهند.
جمعبندی نهایی
امروزه برای اجرای پروژههای ساختمانی باید قوانین و ضوابط مختلفی را رعایت کرد که یکی از مهمترین آنها اجرای استانداردها و قوانین مربوط به سیستمهای ایمنی خصوصاً سیستمهای اعلام و اطفاء حریق است که باید تأییدیه سازمان آتش نشانی را اخذ کنند. اخذ این تأییدیه اهمیت بسیار زیادی دارد و عدم وجود آن به معنی بروز حوادث و اتفاقات و ایجاد خسارت های مختلف است.