سیستم آتش خاموش کن fm200

سیستم آتش خاموش کن fm200 از دیگر سیستم‌های اطفاء حریق گران‌تر می‌باشد؟

وجود سیستم‌های اطفاء حریق در بخش‌های مختلف ساختمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که بروز حریق و آتش‌سوزی و عدم جلوگیر و کنترل آن می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی متعددی به همراه داشته باشد. از جمله رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین سیستم‌های اطفاء حریق می‌توان به مواردی همچون کپسول پودر و گاز، کپسول گاز CO2، کپسول FE36،کپسول کف، سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی، سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی، سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آیروسل، سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم، سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مه یا پودر آب (Water Mist)،سیستم اطفاء حریق اتوماتیک Vortex و … اشاره کرد. هر کدام از این سیستم‌ها می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و در محیط‌های مختلفی به کار بروند. سیستم اطفاء حریق گازی FM200 به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد از محبوبیت بیشتری برخوردار است و تصور می‌شود که قیمت بالاتری نیز داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی قیمت این سیستم و عوامل مؤثر بر قیمت سایر سیستم‌های اطفاء حریق پرداخته خواهد شد.

سیستم اطفاء حریق گازی FM200 چیست؟

گاز HFC227ea یا FM200 یکی از گازهای بی‌رنگ و غیر سمی است که سازگاری بالای با محیط زیست داشته و هیچ‌گونه آسیب و ضرری برای انسان و موجودات دیگر ندارد. این گاز نارسانای برق زمانی که به زنجیره مواد سوختنی و اکسیژن وارد شود باعث قطع شدن فرآیند حریق می‌شود و هیچ‌گونه پسماندی نیز نخواهد داشت. این سیستم اطفاء حریق به واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد تأییدیه سازمان آتش‌نشانی و سازمان‌های جهانی NFPA، EPA و را دریافت کرده و امروزه در بیش از 70 کشور جهان به کار گرفته می‌شود.

این سیستم به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های اطفا حریق می‌تواند در کمتر از 10 ثانیه آتش را خاموش کند و برای سرکوب آتش در کلاس‌های مختلف خصوصاً آتش کلاس A (مواد جامد) و کلاس B (مایعات قابل اشتعال) کاربرد دارد. گاز HFC227ea که در این سیستم استفاده می‌شود جایگزین گاز هالون است که یک گاز مضر برای محیط زیست است و می‌تواند به لایه ازون آسیب بزند.

مشخصات سیستم اطفاء حریق گازی FM200

به صورت کلی هر کدام از انواع سیستم‌های اطفاء حریق می‌توانند مشخصات خاص و منحصربه‌فردی داشته باشند و سیستم آتش خاموش کن fm200 نیز به عنوان یکی از ایمن ترین سیستم‌ها از این قاعده مستثنی نیست. این گاز با نام شیمیایی هپتا فلورو پروپان Heptafluoro propane و فرمول CF3CHFCF3 دارای وزن مولکولی 170 بوده و دمای بحرانی آن 101.7 درجه است. میزان غلظت بدون اثر این گاز بر روی انسان 9 درصد و میزان غلظت کم اثر آن بر روی انسان 10.5 درصد است. فشار بحرانی این گاز 29.12 بار و چگالی آن در حالت مایع برابر با 1407 کیلوگرم بر متر است. با توجه به قانون منع استفاده از هالو کربن‌ها، این گاز بهترین جایگزین ممکن برای گاز هالون 1301 است چرا که ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون موارد زیر دارد:

  • تخلیه گاز کاملاً بی‌صدا بوده و فشار ذخیره‌سازی کمی دارد
  • در کمتر از 10 ثانیه آتش را خاموش می‌کند.
  • عایق جریان الکتریکی است
  • به تعداد سیلندرهای کمتری برای ذخیره‌سازی نیاز دارد.
  • ایجاد برودت شدید نمی‌کند
  • هیچ‌گونه ضرری به لایه ازون وارد نمی‌کند چون موادی همچون بروماین یا کلراین در آن وجود ندارد
  • تأثیر مخربی بر روی تجهیزات مختلف ندارد و …

قیمت سیستم اطفاء حریق گازی FM200

به صورت کلی قیمت یک سیستم اطفاء حریق می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی قرار داشته باشد که مهم‌ترین آنها نوع سیستم اطفاء، حجم سیلندر و مخزن گاز، برند و شرکت سازنده سیستم، نرخ ارز و نوسانات آن، تعداد سیستم‌های مورد استفاده، مزایا و معایب سیستم و … هستند. در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که سیستم اطفاء حریق گازی FM200 در مقایسه با سایر سیستم‌های اطفاء حریق از قیمت بالاتری برخوردار است اما در حقیقت خرید این سیستم می‌تواند بسیار به‌صرفه باشد.

  • این سیستم از امنیت بسیار بیشتری برخوردار است و می‌تواند از دارایی‌های افراد به خوبی محافظت کند.
  • این سیستم تا 7 برابر فضای ذخیره‌سازی کمتری نسبت به سایر سیستم‌های اطفاء حریق نیاز دارد.
  • هیچ‌گونه ضرر و آسیبی برای افراد، موجودات زنده و محیط زیست خصوصاً لایه ازون ندارد.
  • این سیستم دارای استاندارد NFPA 2001 برای سیستم‌های اطفا حریق عامل پاک است.

اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسد که برای خرید این سیستم باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کرد اما در دراز مدت این هزینه‌ها در مقایسه با هزینه‌های سایر سیستم‌های اطفاء حریق ناچیز خواهد بود

کاربردهای سیستم آتش خاموش کن fm200

سیستم اطفاء حریق گازی FM200 به دلیل ویژگی‌ها و مشخصاتی همچون قدرت خاموش‌کنندگی سریع و عالی، عملکرد بی‌نظیر، خاصیت سمی پایین، سازگاری با محیط زیست، امنیت بالا و … امروزه در بسیاری از محیط‌های صنعتی و غیر صنعتی استفاده می‌شود. از رایج‌ترین کاربردهای این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده در اتاق‌های سرور و مراکز داده کامپیوتر
  • استفاده در مجتمع‌های مسکونی و تجاری
  • استفاده در مراکز آرشیو اسناد
  • استفاده در اتاق‌های کنترل و مانیتورینگ
  • استفاده در کارگاه‌ها
  • استفاده در موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، انبارها و …
  • استفاده در نیروگاه‌ها، سکوهای دریایی و …

در حقیقت می‌توان گفت سیستم اطفاء حریق گازی FM200 می‌تواند در هر موقعیت و مکانی که احتمال بروز حریق و آتش‌سوزی وجود داشته باشد قابل استفاده خواهد بود و می‌تواند امنیت محیط را به صورت کامل تأمین کند. در مقاله دیگری به بررسی شبیه‌سازی دینامیکی حریق، کاربردها و ابزارهای آن پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

جمع‌بندی نهایی

سیستم آتش خاموش کن fm200 به عنوان یکی از امن‌ترین و رایج‌ترین سیستم‌های اطفاء حریق در سراسر جهان شناخته می‌شود که از ویژگی‌های بی‌نظیری همچون سازگاری با محیط زیست، عملکرد سریع، قدرت خاموش‌کنندگی بالا و … برخوردار است. هرچند که به نظر می‌رسد این سیستم از قیمت بالاتری در مقایسه با سایر سیستم‌های اطفاء حریق برخوردار است اما با توجه به ویژگی‌های متعددی که دارند در درازمدت می‌تواند بسیار به‌صرفه باشد چرا که به خوبی امنیت محیط را تأمین کرده و از ایجاد خسارت‌های متعدد جلوگیری می‌کند.

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا