آتش‌ سوزی وسایل برقی آشپزخانه

نکات مهم در پیشگیری از آتش‌ سوزی وسایل برقی آشپزخانه

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف امروزه امکانات رفاهی به حدی توسعه یافته است که برای انجام دادن هر کاری می‌توان از یک وسیله خاص استفاده کرد. لوازم برقی آشپزخانه هم از جمله وسایلی هستند که امروزه استفاده‌های متعددی داشته و تقریباً برای انجام هر کاری به کار گرفته می‌شوند. لوازم برقی اگرچه می‌توانند فواید زیادی داشته باشند اما گاهی می‌توانند باعث بروز بلاهای خانمان‌سوزی همچون آتش‌سوزی، انفجار و … شوند و خسارت‌های مالی و جانی زیادی ایجاد کنند. آتش‌سوزی در منازل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و یکی از این دلایل استفاده نادرست از لوازم برقی، سهل‌انگاری و … می‌باشد. در ادامه مطلب به بررسی نکات مهم در پیشگیری از آتش‌سوزی وسایل برقی آشپزخانه پرداخته خواهد شد.

پیشگیری از آتش‌ سوزی وسایل برقی آشپزخانه

همان‌طور که گفته شد لوازم برقی آشپزخانه در کنار تمامی مزیت‌ها و فوایدی که دارند می‌توانند خطرات زیادی نیز ایجاد کنند. آتش‌ سوزی وسایل برقی آشپزخانه حتی اگر کوچک باشد ممکن است در نهایت باعث خسارت‌های بزرگی شده و حتی جان افراد را به خطر بیندازند. مهم‌ترین نکاتی که برای جلوگیری از آتش‌ سوزی وسایل برقی آشپزخانه باید رعایت کرد شامل موارد زیر هستند:

آتش‌ سوزی وسایل برقی آشپزخانه

استفاده از لوازم سالم

قبل از استفاده از هر نوع وسیله برقی باید از سلامت آن اطمینان حاصل کرد. در حقیقت وسایلی که کهنه شده باشند و یا دچار ایراد هستند می‌توانند خطرآفرین باشند و موجب بروز آتش‌ سوزی گردند. در مقاله‌ای تحت عنوان اطفاء حریق آبی به بررسی روش‌های اطفا حریق آبی، مزایا و معایب و کاربردهای آن پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار بدهد.

وصل نکردن وسایل برقی برای مدت طولانی به پریز

زمانی که وسایل برقی آشپزخانه مانند چرخ گوشت، چای‌ساز، ماشین لباسشویی و … برای مدت زمانی طولانی به پریز برق متصل باشند سیم آن‌ها با بار اضافه مواجه شده و در نهایت ممکن است ایجاد جرقه کند. این جرقه خصوصاً زمانی که در نزدیکی سیم مواد قابل اشتعالی همچون کاغذ، پارچه و … وجود داشته باشد بسیار خطرناک خواهد بود و باعث بروز آتش‌ سوزی‌های بزرگ می‌شود.

عدم روش گذاشتن وسایل در صورت عدم حضور ساکنین

هرچند که امروزه لوازم برقی و آشپزخانه پیشرفت کرده و به صورت خودکار برنامه‌ریزی می‌شوند و می‌توان برنامه و زمان‌بندی خاصی برای آن‌ها تعریف کرد اما به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود از این برنامه‌ها و زمان‌بندی‌ها در زمان‌هایی که کسی در خانه حضور ندارد استفاده کرد. بهتر است از وسایلی همچون ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی و … در زمان‌هایی استفاده شود که افراد در منزل حضور دارند.

عدم قرار دادن وسایل در معرض نور خورشید

قرار دادن لوازمی همچون یخچال در زیر نور مستقیم خورشید و جذب گرمای بالای آن باعث می‌شود که موتور دستگاه بیشتر کار کرده و تحت فشار بالاتری باشد به همین دلیل ممکن است دچار مشکلاتی شده و باعث بروز آتش‌ سوزی در منزل گردد. به صورت کلی بهتر است که وسایل آشپزخانه بر اساس استانداردها و ضوابط و قوانین خاص خود استفاده شوند.

چک کردن پریزهای برق آشپزخانه

از آنجایی که معمولا آشپزخانه بخارات، رطوبت و … دارد ممکن است در دراز مدت پریزهای برق، سیم‌ها و حتی دوشاخه لوازم دچار مشکلاتی مانند زنگ‌زدگی شوند به همین دلیل قبل از استفاده باید برای شناسایی گرمای بیش‌ازحد، آثار سوختگی و صدای وزوز یا خردشدگی که نشان‌دهنده بروز قوس الکترونیکی است اقدام کرد.

قرار دادن سنسور در آشپزخانه

خوشبختانه امروزه سیستم‌های اعلام و اطفای حریق متعددی همچون سیستم اعلام حریق آدرسپذیر در دسترس هستند که هر کدام می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند و به امکانات و آپشنهای مختلفی مجهز باشند. بهتر است که در آشپزخانه حتماً یک سنسور دود نصب شود تا در صورت بروز هر گونه دود و آتش‌ سوزی آلارم و هشدارهای لازم را ارسال کند.

قرار ندادن لوازم برقی در کنار مواد آتشزا

ممکن است در هر خانه‌ای مواد آتش زای مختلفی وجود داشته باشد و افراد ناآگاهانه این مواد را در نزدیکی لوازم برقی نگهداری کنند. بهتر است که قبل از نگهداری هر ماده‌ای همچون گاز پاک کن یا مواد پاک کننده و … در آشپزخانه از ویژگی‌ها و خطرات احتمالی آن آگاهی کافی داشت و آن‌ها را در نزدیکی لوازم برقی نگهداری نکرد.

قرار دادن اجاق گاز در محل مناسب

اجاق گاز یکی از پرمصرف‌ترین لوازم آشپزخانه است که ممکن است در طول روز بارها از آن استفاده شود به همین دلیل باید در محل مناسبی نصب شود. در حقیقت اجاق گاز باید حداقل یک متر از پرده‌ها فاصله داشته باشند تا خطری ایجاد نکنند.

نحوه خاموش کردن آتش‌ سوزی وسایل برقی آشپزخانه

همان‌طور که گفته شد ممکن است به دلایل مختلفی همچون نقص فنی وسایل، سهل‌انگاری و … آتش‌سوزی‌هایی رخ بدهد و خسارت‌ها و خطراتی ایجاد کند. برای جلوگیری از توسعه آتش و خاموش کردن آن باید به نکات مختلفی توجه داشت.

  • در مرحله اول باید دستگاه را از برق کشیده و در صورت نیاز به آتش‌ نشانی زنگ زد. در حقیقت داشتن پشتیبان در مواقع آتش‌ سوزی می‌تواند به کنترل راحت‌تر آن کمک کند.
  • چنانچه آتش‌ سوزی کوچک بود می‌توان از جوش‌شیرین برای خاموش کردن آن استفاده کرد. در اصل جوش‌شیرین از رسیدن اکسیژن به شعله‌ها جلوگیری کرده و باعث کاهش خطر برق گرفتگی می‌شود. سدیم بی‌کربنات یکی از ترکیبات جوش‌شیرین است که ماده مشابه استفاده شده در کپسول‌های اطفای حریق استاندارد است.
  • همچنین برای ملایم‌تر ساختن آتش‌ سوزی‌های کوچک می‌توان از پتو استفاده کرد، ولی تنها در صورتی که آتش به اندازۀ کافی کوچک باشد که پتو را طعمه آتش نسازد.
  • در صورتی که آتش‌ سوزی بزرگ باشد می‌توان از کپسول اطفای حریق نوع C استفاده کرد

نکته‌ای که باید در زمان آتش‌سوزی‌های ناشی از لوازم برقی باید در نظر داشت این است که به هیچ عنوان نباید از آب برای خاموش کردن آن استفاده کرد. در حقیقت آب یک رسانای برق است و می‌تواند باعث گستردگی و حتی برق گرفتگی افراد شود. آب می‌تواند جریان حریق را به سایر بخش‌های ساختمان هدایت کرده و باعث بروز خسارت‌های بسیار بیشتری شود. اطفاء حریق گازی می‌تواند بهترین راهکار برای خاموش کردن این نوع از آتش‌ سوزی‌ها باشد.

جمع‌بندی نهایی

آتش‌سوزی وسایل برقی آشپزخانه و سهل‌انگاری استفاده از این وسایل از جمله مهم‌ترین دلایل آتش‌ سوزی‌های منازل به شمار می‌روند. برای جلوگیری از این نوع آتش‌ سوزی باید از سلامت وسایل مطمئن شد، از نگهداری مواد قابل اشتعال در نزدیکی آن‌ها خودداری کرد، برای طولانی مدت برق دستگاه‌ها را به پریز نزد و … همچنین برای خاموش کردن این نوع از آتش‌سوزی‌ها نباید از آب استفاده کرد و باید از سیستم‌های اطفا گازی استفاده کرد.

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا