اطفا حریق اتاق سرور

استاندارد سیستم اطفا حریق اتاق سرور

از آنجایی که امنیت اطلاعات و داده ها در دنیای امروز برای بسیاری از کسب و کارها و موسسات از اهمیت بالایی برخوردار است، بسیاری از سازمان‌ها، ارگان‌ها و مراکز مختلف دولتی و خصوصی با تعبیه کردن اتاق سرور از آنها محافظت می کنند. حفظ امنیت اتاق سرور نیز می تواند جوانب مختلفی داشته باشد که یکی از مهم ترین آنها ایجاد امنیت در برابر آتشسوزی است. امروزه سیستم های اطفا حریق مختلفی وجود دارند که می توانند قابلیت های ویژه ای در محافظت از اتاق های سرور داشته باشند و عملکرد منحصر به فردی داشته باشند. نصب و استفاده از سیستم های اطفای حریق در اتاق های سرور باید تحت استانداردها و قوانین ویژه ای انجام شود. در ادامه مطلب به بررسی استاندارد سیستم اطفا حریق اتاق سرور و نکات مهم در نصب آن پرداخته می شود.

اهمیت استفاده از سیستم اطفا حریق در اتاق سرور

همانطور که گفته شد امروزه اتاق های سرور به عنوان مرکز اصلی و قلب تپنده بسیاری از موسسه ها و کسب و کارها شناخته می شوند و حفظ امنیت آنها از ضرورت بالایی برخوردار است. از مهم ترین دلایل اهمیت استفاده از سیستم های اطفا حریق در اتاق های سرور می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده از سیستم اطفا حریق از بسیاری از خطرات جلوگیری می کند و در صورت بروز آتش میزان خسارت ها کمتر خواهد بود.
  • این سیستم ها می توانند به صورت 24 ساعته امنیت اتاق سرور را کنترل کنند.
  • سیستم های اطفا از توسعه و گسترش آتش و ایجاد خسارت های بیشتر جلوگیری می کنند.

استاندارد سیستم اطفا حریق اتاق سرور

از جمله مهم ترین فاکتورهای استاندارد نصب این سیستم ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. سیستم اطفا باید بر اساس ابعاد سالن یا اتاق از قبیل طول و عرض و ارتفاع (حجم بر اساس متر مکعب ) انتخاب شود به گونه ای که در صورت بروز آتشسوزی قادر پاسخگو باشد و توان کنترل آن را داشته باشد.
  2. در نصب و استفاده از این سیستم ها باید به سقف کاذب و کف کاذب و ارتفاع آنها توجه شود.
  3. سیستم اطفا باید به گونه ای نصب شود که آرایش رک ها و طرز چینش ( اتاقک سرد یا رو در رو ) آنها خللی در عملکرد آن ایجاد نکند و بتواند.
  4. در نصب سیستم های اطفا حریق باید به نوع سیستم سرمایشی از قبیل سیستم اسپیلت کولینگ یا HVAC به منظور ارزیابی و محاسبه سرعت پرتاب باد توجه شود.
  5. لازم است که مشخص شود که کابل های برق از داخل سقف یا کف کاذب عبور کرده اند یا از لدر سقفی گذشته اند چرا که این کابل ها می توانند در عملکرد سیستم اطفا و توسعه آتشسوزی های احتمالی موثر باشند.
  6. در زمان نصب سیستم های اطفا حریق در اتاق های سرور باید به موقعیت جغرافیایی محیط و ارتفاع شهر از سطح دریا توجه شود و بر اساس محاسبات دقیق اقدام به نصب آنها نمود.
  7. از دیگر استانداردهای مهم در نصب سیستم های اطفا حریق زون بندی اعلام و اطفا است که باید مناطق مورد نیاز مشخص شوند.
  8. دمای کاری اتاق اسناد باید بین 20 تا 24 درجه سانتی گراد باشد.
  9. غلظت محیط بر اساس استاندارد که در کلاس C حریق عددی بین 7 تا 9 میباشد.

اطفا حریق اتاق سرور

لوله کشی شبکه اعلام حریق اتاق سرور

همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین نکات و استانداردهایی که در نصب سیستم اطفا حریق دیتا سنترهای باید به آن توجه داشت لوله کشی یا پایپینگ اعلام حریق است. بر اساس قوانین و استانداردها حتما باید از لوله های گالوانیزه گرم بر اساس استاندارد سایز PG13.5  با اتصالات استاندارد استفاده نمود و فقط زمانی از لوله های خم استفاده کرد که به نقطه مورد نظر دسترسی وجود نداشته باشد و در این شرایط می توان از لوله های فلکسیبل استفاده کرد و در نهایت کابل های برق را از داخل آنها عبور داد.

کابل نسوز سیلیکونی با شیلد محافظ سایز 1.5*2 و 1.5*3 

بر اساس استاندارد و در سیستم کابل کشی اعلام حریق فقط باید از کابل های نسوز یا نویزگیر یا شیلد محافظ و از جنس نرم و انعطاف پذیر استفاده کرد. در این شرایط در صورت بروز آتشسوزی کابل آتش نگرفته و از گسترش آن جلوگیری می شود. همچنین چنانچه حریق گسترش پیدا کند کابل مذکور در دمای بالا میتواند جریان را از خود عبور داده و سیستم به کار خود ادامه دهد.

بهترین سیستم اطفا حریق دیتا سنترها

اتاق های سرور از حساسیت بالایی برخوردارند و همانطور که گفته شد به عنوان قلب تپنده بسیاری از ارگان ها در دنیای مدرن امروزی شناخته می شوند به همین دلیل باید از سیستم های امنیتی مطمئنی برای حفظ امنیت آنها استفاده کرد. خوشبختانه امروزه انواع مختلفی از سیستم‌های اطفا حریق در دسترس هستند که هر کدام می‌توانند شرایط و ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. از جمله رایج ترین سیستم های اطفا می توان به مواردی همچون سیستم اطفا حریق آبی اتوماتیک، سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی، کپسول پودر و گاز، کپسول گاز CO2، کپسول FE36، کپسول کف، اطفاء حریق از طریق شلنگ آتش‌نشانی، سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آیروسل، سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم و … اشاره کرد.

با توجه به قوانین و همچنین استاندارد NFPA 2001 (انجمن ملی حفاظت از آتش آمریکا) مناسب‌ترین و بهترین سیستم اطفاء حریق برای دیتاسنترها استفاده از گازهای خنثی و پاک (Clean Agent) است که رایج ترین آنها سیستم اطفاء حریق گازی FM200 می باشد چرا که گاز FM200 هیچگونه آسیبی به تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی وارد نمی کند و می تواند از بروز خسارت های بیشتر جلوگیری نماید.

سنسورها و تجهیزات رایج کشف حریق در دیتا سنترها

برای جلوگیری از بروز خسارت های مختلف ناشی از حریق در دیتا سنترها از تجهیزات و سنسورهای مختلفی استفاده می شود که هر کدام می توانند مزیت های خاص خود را داشته باشند. از جمله مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات برای کشف حریق در دیتا سنترها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. کنترل پنل مرکزی  یا تابلوی اصلی مدار فرمان سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور که میتواند به صورت متعارف یا آدرسپذیر باشد.
  2. دتکتورهای دود و حرارت، دتکتورهای مولتی سنسور و دتکتورهای داکت که هر کدام حساسیت ویژه ای در برابر دود، حرارت و … دارند.
  3. سیستم نمونه گیر هوای یا مکنده دود که در تشخیص ذرات ریز عملکرد خوبی دارد.
  4. کابل خطی حرارتی که دماهای متفاوت عمل کشف حریق را به صورت حرارتی انجام می دهد.
  5. مجموعه شستی های سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور که شامل شستی اعلام شستش اضطراری تخلیه، شستی توقف دستی و … هستند
  6. دستگاه تلفن کننده مرکزی که در دو نوع اتصال سیم تلفن و سیم کاری وجود دارد
  7. تجهیزات شنیداری و هشدار دهنده با صدا شامل فلاشرها،زنگ ها و …
  8. سیستم برق اضطراری کنترل پنل
  9. مجموعه تابلو ها و علایم اضطراری و …

جمع بندی نهایی

برای حفظ امینت اتاق های سرور لازم است که از سیستم های امنیتی مختلفی همچون سیستم اطفا حریق استفاده کرد و برای این کار لازم است که استانداردها و قوانین مختلف را در نظر گرفت. استاندارد سیستم اطفا حریق اتاق سرور میتواند شامل مساحت، نحوه سیم کشی، آرایش رک ها، نوع سیستم سرمایشی، دمای محیط و .. باشند.

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا