دللایل نصب اگزاست فن

5 دلیل برای نصب اگزاست فن در کنار سیستم تهویه مطبوع

استفاده از سیستم‌های تهویه هوا در مجتمع‌های مسکونی، اداری، صنعتی، تجاری و … به یک امر ضروری و حیاتی تبدیل شده است و همین امر موجب شده است که تجهیزات و سیستم‌های مختلفی با این هدف تولید و عرضه شوند. سیستم‌های تهویه از نظر درجه حرارت، عملکرد کویل، نوع سیال، محل نصب، ابعاد و اندازه و … انواع مختلفی دارند و در موقعیت‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند و می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند اما استفاده از اگزاست فن‌ها نیز می‌تواند باعث بهبود عملکرد این سیستم‌ها شده و هوای مطلوب‌تری را برای محیط تأمین کند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین دلایل نصب همزمان اگزاست فن‌هایی همچون اگزاست فن مقاوم در برابر حریق اف ۳۰۰ و سیستم‌های تهویه پرداخته می‌شود.

مهم‌ترین دلیل نصب سیستم تهویه و اگزاست فن‌ها

در حقیقت امروزه به دلیل محدودیت‌های مکانی، ساختمان‌ها و مجتمع‌های مختلف به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که بخش‌های مختلف آنها ارتباط کمتری با فضای بیرون داشته و ممکن است هوای محیط از سلامت کافی برخوردار نباشد و یا شرایط برای رشد میکروارگانیسم‌ها و … فراهم شود به همین دلیل لازم است که با استفاده از تجهیزات مختلف شرایط را برای فراهم شدن هوای سالم مهیا کرد. از جمله مهم‌ترین دلایل استفاده از سیستم‌های تهویه و اگزاست فن‌هایی همچون اگزاست فن مقاوم در برابر حریق اف ۳۰۰ می‌توان موارد زیر را عنوان کرد.

  • این سیستم‌ها می‌توانند کیفیت هوای محیط را مطلوب کرده و آن را تمیز و سالم کنند.
  • با به گردش در آوردن هوا باعث ایجاد تعادل در دمای محیط شوند.
  • عواملی همچون رطوبت، بو و آلاینده‌های خطرناک را از محیط حذف می‌کنند.
  • این سیستم‌ها در صورت وجود آلاینده‌های خطرناک و سمی از مسمومیت افراد جلوگیری می‌کنند.
  • در زمان بروز مشکلاتی همچون آتش‌سوزی با حذف دود و آلاینده‌ها شرایط را برای انجام عملیات امداد و نجات فراهم می‌کنند و …

مهم‌ترین دلایل استفاده همزمان از سیستم تهویه و اگزاست فن

اگزاست فن (Exhaust fan) که تغییر یافته عبارت Exit air circular است در اصل به معنی خروج هوای چرخشی است و این سیستم‌ها می‌توانند به خروج هوای آلوده و ورود هوای تازه به محیط کمک کنند. اگرچه استفاده از سیستم‌های تهویه و اگزاست فن‌ها در محیط‌های مختلف به صورت تکی می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند اما نصب همزمان این سیستم‌ها می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهبود عملکرد دستگاه‌ها و … شود. در مقاله‌ای تحت عنوان مزایای نصب اگزاست فن و نکاتی در مورد آن به بررسی مزیت‌های استفاده از اگزاست فن‌ها پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نیست. از مهم‌ترین دلایل نصب اگزاست فن در کنار سیستم‌های تهویه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

نصب ساده و راحت

نصب و راه‌اندازی هواکشی‌هایی همچون اگزاست فن مقاوم در برابر حریق اف ۳۰۰ کار بسیار ساده‌ای است و حتی افراد عادی نیز می‌توانند به سادگی آنها را نصب کنند. البته اگزاست فن‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که فن‌های پنجره‌ای راحت‌تر از سایر آنها نصب می‌شوند و افراد می‌توانند در مدت کوتاهی آنها را نصب کرده و از هوای مطلوب و خنک استفاده کنند.

بهبود عملکرد سیستم‌های تهویه و استراحت دادن به آنها

نصب اگزاست فن‌ها در کنار سیستم‌های تهویه مطبوع می‌تواند به عملکرد سیستم‌های تهویه کمک کرده و آن را بهبود ببخشد. در حقیقت با نصب اگزاست فن می‌توان به سیستم‌های تهویه استراحت داد. این کار خصوصاً در روزهای گرم تابستان باعث می‌شود فشار کمتری را تحمل کرده و طول عمر بیشتری نیز داشته باشند. با نصب اگزاست فن‌ها در بخش‌های مختلف منازل مانند آشپزخانه، هال، پذیرایی، اتاق‌ها می‌توان از هوای خنک و تازه استفاده کرد در حالی که می‌توان به سیستم‌های تهویه که مصرف انرژی زیادی داشته و هزینه‌بر هستند استراحت داد. اگزاست فن‌ها می‌توانند علاوه بر تازه کردن هوا و تعدیل دمای محیط باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شوند.

آرام نگه‌داشتن هوای محیط

سیستم‌های تهویه می‌توانند در مدت زمان تقریبی 2 ساعت هوای گرم و گرفته محیط را گرفته و آن را با هوای مطلوب جایگزین کند اما استفاده از اگزاست فن‌ها بهترین راهکار برای کنترل دمای محیط است و این سیستم‌ها می‌توانند دمای محیط را حتی تا منفی 12 درجه پایین بیاورند. همچنین با توجه با آنکه نصب این سیستم‌ها دائمی نیست می‌توان به راحتی آنها را در فصل‌هایی که نیاز نیست جمع کرده و استفاده نکرد. در مقاله دیگری به بررسی سیستم اطفاء حریق گازی FM200، مزیت‌ها، معایب و کاربردهای آن پرداخته شده است که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندگان قرار بدهد.

مراقبت از لوازم 

دمای هوا در فصول گرم سال در داخل محیط‌های بسته در نقاط مختلف می‌تواند حتی تا 70 درجه سانتی‌گراد نیز افزایش پیدا کند و از آنجایی که سیستم‌های تهویه مطبوع بر اساس اختلاف دمای فضای بیرون و داخل عمل می‌کنند به شدت تحت فشار قرار خواهند گرفت تا بتوانند هوا و دمای محیط را متعادل کنند. استفاده از یک اگزاست فن مانند اگزاست فن مقاوم در برابر حریق اف ۳۰۰ می‌تواند به متعادل کردن هوا در چنین شرایطی کم کند. این فن‌ها می‌توانند رطوبت محیط را کنترل کنند و همین باعث می‌شود که لوازم دچار مشکلاتی همچون خوردگی و زنگ‌زدگی نشود و سلامت خود را حفظ کنند. می‌توان گفت وجود سیستم‌های تهویه مطبوع همانند سیستم متعارف اعلام حریق برای محیط‌های مسکونی، اداری، تجاری و … کاملاً ضروری است چرا که علاوه بر تهویه و تمیز کردن هوا در مصرف انرژی‌ها نیز صرفه‌جویی خواهند کرد.

کنترل رطوبت محیط

در حقیقت می‌توان اگزاست فن‌ها را در بخش‌های مختلفی از منزل نصب کرد که یکی از مهم‌ترین آنها سرویس‌های بهداشتی است. بدون استفاده از اگزاست فن‌ها، رطوبت موجود در محیط همچنان باقی خواهد ماند و این می‌تواند بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها، کپک و … فراهم کند. تعدادی از اگزاست فن‌ها به بخاری مجهز هستند و می‌توانند حتی دمای محیط حمام و سرویس‌های بهداشتی را نیز متعادل کنند.

جمع‌بندی نهایی

سیستم‌های تهویه مطبوع امروزه از تنوع و تعدد بالایی برخوردارند و هر کدام می‌توانند مزیت‌ها، معایب، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی داشته باشند. اگرچه استفاده از این سیستم‌ها می‌تواند به خنک شدن هوا و مطلوب بودن آن کمک کند اما استفاده همزمان از اگزاست فن‌هایی همچون اگزاست فن مقاوم در برابر حریق اف ۳۰۰ می‌تواند به بهبود عملکرد این سیستم‌های تهویه، صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌ها، مراقبت از لوازم‌خانگی، کنترل دما و رطوبت و … کمک کند.

 

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا