ضرورت وجود کپسول آتش نشانی در ساختمان‌ ها

ضرورت وجود کپسول آتش نشانی در ساختمان‌ ها

از آنجایی که امروزه ساختمان‌ها ظرفیت بیشتری داشته و تعداد افراد بیشتری را در خود جای می‌دهند لازم است که از امنیت و آرامش بیشتری نیز برخوردار باشند به همین دلیل توجه به مسائل امنیتی، استفاده از مصالح مدرن و مطمئن، رعایت استانداردها و اصول جهانی اولویت و اهمیت بالایی دارد. آتش‌سوزی یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌هایی است که می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی متعددی داشته باشد و لازم است تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود تا در صورت رخداد چنین پدیده‌ای، میزان خسارات به حداقل میزان ممکن برسد. یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش امنیت و جلوگیری از خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی تعبیه کردن کپسول آتش نشانی در ساختمان‌ ها است. در ادامه مطلب به بررسی اهمیت وجود کپسول آتش نشانی در ساختمان‌ ها پرداخته خواهد شد.

لزوم وجود کپسول آتش نشانی در ساختمان

در گذشته که تجهیزات ایمنی کمتری در دسترس افراد بود و مردم نیز آگاهی و آشنایی کافی با نکات ایمنی نداشتند بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی می‌توانست خسارت‌های مالی و جانی زیادی ایجاد کند به‌گونه‌ای که قابلیت جبران نداشتند. با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌ها و همچنین بالا رفتن سطح آگاهی مردم و تسلط آن‌ها بر روی اصول و مسائل امنیتی میزان خسارت‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. هرچند که امروزه در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … از انواع سیستم‌های اعلام حریق و اطفا حریق پیشرفته و مدرن استفاده می‌شود اما وجود کپسول‌های آتش‌نشانی می‌تواند اهمیت و ارزش بالایی داشته باشد. از جمله مهم‌ترین دلایل لزوم وجود کپسول آتش نشانی در ساختمان‌ ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضرورت وجود کپسول آتش نشانی در ساختمان‌ ها

  • این کپسول‌ها می‌توانند در اطفا سریع آتش‌سوزی‌های مختلف کارایی بالایی داشتند.
  • استفاده از این کپسول‌ها بسیار راحت بوده و همه افراد با آموزش صحیح می‌توانند با استفاده از آن‌ها از خسارت‌های مختلف جلوگیری کنند.
  • هرچند که آتش‌سوزی‌ها در کلاس‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند اما این کپسول‌ها می‌توانند برای خاموش کردن اکثر آن‌ها کاربرد داشته باشند.
  • استفاده از این کپسول‌ها در مقایسه با سیستم‌های اعلام و اطفا اتوماتیک هزینه کمتری دارد.
  • این کپسول‌ها امکان حمل‌ونقل داشته و می‌تواند برای خاموش کردن آتش در نقاط مختلف ساختمان استفاده شوند.
  • این کپسول‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی وجود داشته و می‌توان آن‌ها را بخش‌های مختلف ساختمان (راهروها، آشپزخانه، پارکینگ و …) نصب کرد.

خطرات ناشی از عدم استفاده از کپسول آتش نشانی

هرچند که امروزه ارگان‌ها و موسسه‌های مختلف به صورت پیوسته در مورد رعایت اصول ایمنی و استفاده از تجهیزاتی همچون کپسول آتش‌نشانی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی می‌کنند اما متأسفانه افراد زیادی وجود دارند که این نکات و آموزش‌ها را نادیده می‌گیرند. عدم وجود و استفاده از کپسول آتش نشانی در ساختمان‌ ها می‌تواند خطرات متعددی به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • در صورت بروز آتش در ساختمان و عدم استفاده از کپسول آتش نشانی، آتش به سرعت گسترش می‌یابد و تا رسیدن نیروهای امدادی می‌تواند باعث انفجار و … شود.
  • خاموش نشدن آتش در اسرع وقت می‌تواند باعث ایجاد ضررهای مالی فراوان شود.
  • گسترش آتش و خاموش نشدن آن می‌تواند باعث آسیب‌های جسمی، خفگی و حتی مرگ افراد شود.
  • در صورت توسعه آتش، کنترل آن می‌تواند حتی برای نیروهای امدادی و آتش‌نشانی سخت شود و عواقبی مانند ریزش ساختمان و … را به دنبال داشته باشد.

مناسب‌ ترین کپسول آتش نشانی برای ساختمان مسکونی

به صورت کلی آتش‌سوزی‌های ساختمان‌ها می‌تواند در اثر عوامل مختلفی همچون آتش‌سوزی در آشپزخانه، تجهیزات گرمایشی، اتصالات برق و لوازم برقی، استعمال دخانیات، استفاده از شمع و لوازم مختلف قابل اشتعال، نگهداری مواد اشتعال‌ زا و … ایجاد شود. بر اساس استاندارد لازم است که در هر طبقه ۲ واحدی از ساختمان‌های مسکونی یک کپسول آتش نشانی 6 کیلوگرمی وجود داشته باشد و معمولا کپسول در پاگرد طبقات نصب می‌شود. هر چه تعداد واحدها و طبقات ساختمان افزایش پیدا کند باید تعداد کپسول‌های آتش نشانی نیز اضافه شود. از دیگر محل‌هایی که لازم است کپسول‌های آتش‌نشانی نصب شود می‌توان به اتاقک آسانسور، پارکینگ، کنار جعبه‌فیوزها و موتورخانه ساختمان مسکونی و … اشاره کرد.

  • مناسب‌ترین کپسول آتش نشانی برای موتورخانه‌ها، انباری‌ها و داخل واحدهای مسکونی کپسول‌های حاوی پودر و کپسول‌های گاز درجه‌دار است.
  • برای پارکینگ ساختمان‌ها نیز باید از کپسول‌های آتش نشانی از نوع گازی که حاوی کربن دی اکسید است استفاده کرد.
  •  می‌توان از کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی خیس برای آشپزخانه‌ها استفاده کرد.
  • کپسول‌های محتوی آب و کپسول‌های آتش نشانی محتوی گاز می‌توانند گزینه مناسبی برای اتاق پذیرایی و اتاق خواب باشند.

مناسب‌ترین کپسول آتش نشانی برای ساختمان‌های تجاری

همان‌طور که گفته شد استفاده از کپسول‌های آتش نشانی، سیستم اطفاء حریق گازی FM200 و سایر تجهیزات ایمنی در انواع ساختمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و بر اساس قوانین و مقررات تمام مجتمع‌های تجاری، بازارچه‌ها، انبارها، هتل‌ها، سینماها، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و سالن‌های اجتماعات باید از سیستم اعلام و اطفاء حریق، برخوردار باشند‌. بر اساس قوانین و استانداردها تمام ساختمان‌های تجاری که ارتفاع آن‌ها بیشتر از 3 طبقه و زیربنایی بیشتر از 230 متر داشته باشند باید به کپسول‌های آتش نشانی محتوی گاز و پودر، لوله‌کشی آب آتش نشانی و جعبه F در تمام طبقات مجهز باشند.

کپسول‌های آتش نشانی انواع مختلفی دارند و می‌توانند حاوی مواد مختلفی برای خاموش کردن انواع آتش‌سوزی‌ها باشند. در هر کدام از ساختمان‌های تجاری و با توجه به نوع فعالیتی که در آن انجام می‌شود و احتمال بروز کلاس‌های مختلف آتش‌سوزی باید از کپسول‌های مختلفی استفاده شود. کپسول‌های آتش نشانی می‌توانند شامل موادی همچون بی‌کربنات سدیم و پتاسیم، فسفات آمونیوم، مونوکسید کربن و … باشند و هر کدام می‌توانند در اطفای نوع خاصی از آتش‌ها مؤثر باشند.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

هرچند که وجود کپسول آتش نشانی در ساختمان‌ ها اهمیت بالایی دارد اما لازم است که همه افراد دانش و توانایی استفاده از آن در مواقع ضروری را داشته باشند. این کپسول‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که به راحتی قابل حمل باشند و معمولا برای شناسایی راحت در مواقع ضروری به رنگ قرمز یا نارنجی تولید می‌شوند. بالای هر کدام از کپسول‌ها یک ضامن وجود دارد که در زمان بروز حریق باید آن ضامن آزاد شود. بعد از آزادسازی ضامن فرد باید با هدف قرار دادن پایه آتش و فشار دادن اهرم اقدام به خاموش کردن آتش نماید.

جمع‌بندی نهایی

کپسول آتش نشانی یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که باید در تمامی ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … وجود داشته باشد. وجود کپسول آتش نشانی در ساختمان‌ ها می‌تواند در کنترل آتش‌سوزی‌ها، کاهش میزان خسارت‌ها و جلوگیری از ضررهای مالی جلوگیری کند.

 

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا