فن بین کانالی

ویژگی و مزایای استفاده از فن بین کانالی چیست؟

استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع خصوصاً در فضاهای بسته و محدود اهمیت و ارزش بسیار زیادی دارد و امروزه از روش‌های مختلفی همچون استفاده از سیستم تهویه ساده، سیستم هواکش‌های بین کانالی و همچنین استفاده از جت فن‌ها برای تعدیل هوا و دمای محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. هر کدام از این سیستم‌ها می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند و در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. فن بین کانالی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع به شمار می‌رود که می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل فن بین کانالی و ویژگی‌ها و مزیت‌های آن پرداخته می‌شود.

فن بین کانالی چیست و چگونه کار می‌کند؟

همان‌گونه که از نام آن مشخص است فن یا هواکش بین کانالی یکی از انواع فن‌های سانتریفیوژی است که دارای حجم و اندازه کمی می‌باشد و مابین کانال‌های احداث شده در ساختمان نصب و تعبیه می‌گردد. در حقیقت زمانی که فضای کافی برای استفاده از سیستم‌های دیگر وجود نداشته باشد می‌توان از فن‌های بین کانالی استفاده کرد. این هواکش‌ها امروزه با به‌روزترین استانداردها طراحی و ساخته می‌شوند و می‌توانند هوا و دمای محیط را به بهترین شکل ممکن متعادل و تمیز کنند.

این نوع از فن‌ها می‌توانند هم برای مکش هوا به عنوان اگزاست فن و هم برای دمش هوا و به عنوان بلوئر مورد استفاده قرار بگیرند. در هردو حالت در ساختار و مکانیسم این فن‌ها نوعی پروانه بکوارد یا در اصطلاح خم به عقب وجود دارد که می‌تواند عملکرد و کارایی آن را بهبود ببخشد. در مقاله‌ای تحت عنوان معرفی انواع اگزاست فن Exhaust Fan + کاربردها و مزایا به بررسی و معرفی اگزاست فن‌ها و قابلیت‌های آن‌ها پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار بدهد.

فن بین کانالی

مهم‌ترین ویژگی‌های فن بین کانالی

فن بین کانالی همانند انواع سیستم‌های تهویه دیگر می‌توانند کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند. این فن‌ها در مقایسه با جت فن‌ها و سیستم‌های تهویه معمولی از ویژگی‌ها و مزایای متعددی برخوردارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • این فن‌ها کمترین آلودگی صوتی ممکن را در محیط ایجاد می‌کنند و هیچ‌گونه سروصدایی ندارند.
  • نصب و راه‌اندازی این هواکش‌ها کار راحتی است و می‌توان در کمترین فضای ممکن از آن‌ها استفاده کرد.
  • این فن‌ها از راندمان کاری بالایی برخوردار هستند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن هوای محیط را تمیز و متعادل کنند.
  • این فن‌ها می‌توانند دوام و ماندگاری بالایی داشته باشند و از ظرفیت تخلیه بالایی برخوردارند.
  • فن بین کانالی معمولاً مصرف انرژی کمی داشته و می‌تواند در کاهش هزینه‌های انرژی مؤثر باشد.
  • این فن‌ها از قابلیت تنظیم قدرت برخوردارند و می‌توان متناسب با نوع محیط و فضا از آن‌ها استفاده کرد.

انواع فن‌های بین کانالی

هواکش‌های بین کانالی همانند انواع سیستم‌های تهویه دیگر می‌توانند بر اساس فاکتورها مختلفی دسته‌بندی شوند و انواع مختلفی داشته باشند.

  • فن بین کانالی از نظر ساختار و طراحی می‌تواند به دو دسته اصلی فن دایره‌ای و مستطیلی تقسیم شود که در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و هر کدام در محیط‌های مختلفی کاربرد دارند.
  • از نظر کارکرد این فن‌ها به دو دسته فن بین کانالی دمنده و مکنده تقسیم می‌شوند و می‌توانند در دمش و مکش هوا مؤثر باشند.

کاربردهای اصلی فن بین کانالی

همان‌طور که گفته شد فن بین کانالی همانند اگزاست فن مقاوم در برابر حریق اف ۳۰۰ می‌تواند از ویژگی‌ها و مزیت‌های قابل توجهی برخوردار باشد و در نهایت از کاربردهای مختلفی برخوردار است. همان‌طور که گفته شد این فن‌ها دارای ابعاد و اندازه‌های کوچکی بوده و می‌توانند در محیط‌هایی که محدودیت فضا دارند استفاده شوند. از مهم‌ترین کاربردهای این فن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این فن‌ها می‌توانند در تمامی دستگاه‌های مکنده دود و هودهای صنعتی استفاده شوند.
  • فن بین کانالی می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای رستوران‌ها و هتل‌ها و انواع مجتمع‌های خدماتی باشد.
  • از این فن‌ها می‌توان در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، ورزشی و صنعتی استفاده کرد.
  • این هواکش‌ها می‌توانند در حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی و مکان‌های عمومی استفاده شوند.
  • این فن‌ها می‌توانند در تعدیل و تمیز کردن هوای استخرها نقش مؤثر باشد.

قیمت فن بین کانالی

هواکش‌های بین کانالی از کاربردی‌ترین سیستم‌های تهویه‌ای به شمار می‌روند و می‌توانند کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند به همین دلیل از تنوع بالایی برخوردارند. قیمت این هواکش‌ها همانند قیمت تهویه صنعتی می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و عوامل مختلفی همچون نوع هواکش از نظر ساختار و عملکرد، جنس هواکش و کیفیت تولید، ویژگی‌ها و مشخصات فن مانند سرعت، قدرت و …، برند و شرکت تولید کننده، استانداردها و مدت زمان گارانتی، نرخ ارز و نوسانات آن، هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل و نصب و راه‌اندازی و … باشد.

نکات مهم در خرید فن بین کانالی

به صورت کلی برای خرید هر کدام از انواع سیستم‌های تهویه لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون مساحت محل نصب فن، شرایط آب و هوایی و محیط، دمای هوا، تعداد فن‌های مورد نیاز، نوع فن مورد نیاز و قدرت و سرعت آن، میزان آلودگی‌های موجود در محیط و … هستند. در مقاله دیگری تحت عنوان قیمت اعلام حریق به بررسی هزینه‌های نصب و راه‌اندازی سیستم اعلام حریق پرداخته شده و مطالعه آن خالی از لطف نیست.

جمع‌بندی نهایی

فن بین کانالی به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های تهویه مطبوع شناخته می‌شود که انواع مختلفی از نظر کارکرد و ساختار دارد. این فن‌ها از ویژگی‌هایی همچون مصرف انرژی کم، ابعاد و اندازه‌های کوچک، نصب و راه‌اندازی راحت، قیمت مناسب، دوام و ماندگاری بالا، راندمان کاری عالی و … برخوردارند و می‌توانند کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند.

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا