کپسول آتش نشانی برای منزل؟

برای منزل کدام نوع کپسول آتش‌ نشانی مناسب است؟

آتش‌سوزی یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌هایی است که سالانه خسارت‌های مالی و جانی زیادی در سراسر جهان ایجاد می‌کند و جلوگیری از آن همواره از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم بوده است. از آنجایی که آتش‌سوزی‌ها در کلاس‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و می‌توانند به دلایل مختلفی رخ بدهند نحوه مقابله و خاموش کردن آن‌ها نیز متفاوت است. امروزه انواع مختلفی از کپسول‌های آتش‌نشانی در دسترس هستند که هر کدام حاوی مواد مختلفی بوده و برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های مختلف به کار می‌روند به همین دلیل افراد در زمان انتخاب یک کپسول مناسب برای منزل دچار چالش‌ها و سردرگمی‌های مختلفی می‌شوند. در ادامه مطلب بررسی خواهد شد که کدام کپسول آتش نشانی برای منزل مناسب است و چه نکاتی را باید در زمان خرید رعایت کرد.

در ابتدا باید با انواع آتش سوزی ها آشنا شوید:

  • آتش‌سوزی‌های کلاس A به آتش‌سوزی‌هایی گفته می‌شود که منابع آن شامل چوب، پارچه، کاغذ و … بوده و برای خاموش شدن به آب یا فسفات آمونیوم نیاز دارند.
  • آتش‌سوزی‌های کلاس B نوعی از آتش‌سوزی‌ها هستند که با حذف اکسیژن خاموش می‌شوند و معمولاً در اثر انفجار مایعات و گازهای قابل اشتعال به وجود می‌آیند.
  • کلاس C آتش‌سوزی‌هایی هستند که با قطع منشأ آتش خاموش می‌شوند و رایج‌ترین آن‌ها آتش‌سوزی سوکت برق است و دلیل اجزای الکتریکی مانند ترانسفورماتورهای الکتریکی، لوازم خانگی و موتورها رخ می‌دهند
  • کلاس D آتش‌سوزی‌هایی هستند که با عوامل پودر خشک خاموش می‌شوند و معمولاً توسط فلزات قابل احتراق مانند تیتانیوم، منیزیم، سدیم، لیتیوم، آلومینیوم و پتاسیم رخ می‌دهند.
  • آتش‌سوزی‌ های کلاس K آتش‌سوزی‌هایی هستند که ناشی از چربی‌های صنعتی، حیوانی و گیاهی بوده و با خاموش‌کننده‌های شیمیایی خاموش می‌شوند.

انواع کپسول‌های آتش‌نشانی

همان‌ طور که گفته شد کپسول‌ های آتش‌نشانی با توجه به کلاس آتش‌سوزی و نوع سوخت آن تولید شده و از تنوع بالایی برخوردار هستند. رایج‌ترین کپسول‌های آتش‌نشانی شامل موارد زیر هستند:

کپسول آتش نشانی برای منزل

  • کپسول آتش‌نشانی پودری

این کپسول‌ها شامل مواد شیمیایی خشک بوده و می‌توانند برای خاموش کردن انواع کلاس آتش‌سوزی‌ها مؤثر باشند به همین دلیل می‌توانند در همه محیط‌های مورد استفاده قرار بگیرند. این کپسول‌ها می‌توانند دارای کلاس‌های خاموش‌کننده A، B و C باشند به همین دلیل تحت عنوان کپسول‌های ABC نیز شناخته می‌شوند.

  • کپسول آتش‌نشانی آب

آب همواره به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد برای خاموش کردن آتش شناخته شده است و می‌تواند نقش مؤثری در کاهش دما و حرارت ناشی از آتش‌سوزی داشته باشد. کپسول‌ های آتش‌نشانی آب می‌توانند برای کلاس‌ های A و B به کار بروند. امروزه در این کپسول‌ها از مواد افزودنی مانند گاز CO2 استفاده می‌شود و از کارایی بیشتری در اطفا حریق برخوردارند. در مقاله دیگری از سایت ماد ایمن پاسارگاد به سیستم اطفاء حریق گازی FM200 پرداخته شده که با مطالعه آن می‌توان اطلاعات مفیدی در مورد این سیستم به دست آورد.

  • کپسول آتش‌نشانی گاز

این نوع از کپسول‌ های آتش‌نشانی می‌توانند میزان اکسیژن اطراف حریق را کاهش داده و از قدرت سوزانندگی آتش کم کنند. گاز ساطع شده از این کپسول‌ها بسیار سرد بوده و می‌تواند در زمان کوتاهی آتش را خاموش کند هرچند ممکن است باعث سرمازدگی نیز بشود.

  • کپسول آتش‌نشانی فوم

این نوع از کپسول‌های آتش‌نشانی بیشتر برای خاموش کردن آتش‌سوزی ناشی از مایعات به کار می‌روند و از توسعه و گسترش آن‌ها جلوگیری می‌کنند. فوم همانند آب بر روی برخی لوازم مانند لوازم برقی می‌تواند اثرات منفی و نامطلوب دارد به همین دلیل باید قبل از استفاده از آن از منبع آتش‌سوزی اطلاع و آگاهی کافی داشت.

  • کپسول آتش‌نشانی بیوورسال

کپسول‌های بیوورسال نیز از جمله کپسول‌های رایج آتش‌نشانی هستند که می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند. بارزترین ویژگی این کپسول‌ها غیرفعال کرد هر 4 عامل اصلی انتشار حریق (اکسیژن-حرارت-سوخت-زنجیره آتش) است و به همین دلیل می‌تواند برای خاموش کردن انواع کلاس‌های آتش‌سوزی مناسب باشد.

مناسب‌ترین کپسول آتش‌نشانی برای منزل

با توجه به اطلاعاتی که در مورد کلاس‌ های آتش‌سوزی و انواع خاموش‌کننده‌های آتش عنوان شد می‌توان در انتخاب کپسول آتش‌ نشانی برای منزل دید بازتری داشت. آتش‌سوزی‌هایی که در هرکدام از بخش‌های مختلف منزل رخ می‌دهند می‌توانند ناشی از عوامل مختلفی باشند به همین دلیل می‌توان از کپسول‌های مختلفی استفاده کرد.

  • کپسول‌های آب و گاز می‌توانند بهترین انتخاب برای آتش‌سوزی‌های ایجاد شده در اتاق خواب باشند.
  • کپسول‌های حاوی مواد شیمیایی بهترین انتخاب برای آشپزخانه هستند چرا که به سرعت مسیر رسیدن اکسیژن به آتش را قطع می‌کنند و از خسارت‌های بیشتر جلوگیری خواهند کرد.
  • بهترین کپسول آتش‌نشانی برای پارکینگ‌ها، کپسول‌های خاموش‌کننده CO2 هستند چرا که در این محیط‌ها مایعات و الکتریسیته نقش پررنگی در ایجاد آتش دارند.

به صورت کلی می‌توان گفت بهترین کپسول آتش‌نشانی برای آتش‌سوزی‌هایی که در منزل رخ می‌دهند، کپسول‌های پودری هستند چرا که این کپسول‌ها می‌توانند برای خاموش کردن تمامی کلاس‌های آتش‌سوزی مناسب باشند.

نکات مهم در خرید کپسول آتش‌ نشانی برای منزل

از آنجایی که کپسول‌ های آتش‌نشانی از تنوع بالایی برخوردارند لازم است که در زمان خرید آن‌ها به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت. مهم‌ترین نکاتی که در خرید این کپسول‌ها باید در نظر گرفت شامل موارد زیر هستند.

  • نوع خاموش‌کننده اهمیت بالایی دارد و هر کدام از انواع خاموش‌کننده‌ها برای نوع خاصی از آتش‌سوزی‌ها به کار می‌روند.
  • تعداد خاموش‌کننده و ظرفیت آن‌ها نیز باید در نظر گرفته شوند و متناسب با مساحت منزل خریداری شوند.
  • مدت زمان تخلیه کپسول، فشار و طول پرتاب مواد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آن‌ها توجه داشت.
  • شکل ظاهری کپسول و محل نصب آن نیز از نکاتی است که باید مد نظر قرار داد.
  • کپسول آتش‌ نشانی برای منزل به دو دسته بالن دار و تحت فشار تقسیم می‌شوند که هر کدام از عملکرد متفاوتی برخوردارند.
  • نکته بعدی در خرید این کپسول‌ها دما و شرایط محیط نگهداری از آن‌ها است.
  • جنس بدنه کپسول نیز اهمیت بالایی دارد چرا که این مخزن‌ها تحت فشار بالایی هستند و باید از ایمنی مناسبی برخوردار باشند.
  • توجه به فشارسنج کپسول نیز اهمیت بالایی دارد چراکه کپسول‌ها زمان کارایی دارند که فشارسنج آن‌ها در محدوده سبزرنگ باشد.
  • رنگ بدنه کپسول نیز باید در نظر گرفته شود چرا که این کپسول‌ها در رنگ‌های مختلف و با کاربردهای متعددی عرضه می‌شوند.
  • برند و شرکت تولیدکننده کپسول، مدت زمان گارانتی، تاریخ تولید و انقضا، استانداردهای تولید و… از دیگر نکاتی هستند که در زمان خرید کپسول آتش‌ نشانی برای منزل باید در نظر گرفت.

برای قیمت کپسول آتش نشانی مناسب منزل می توانید با مجموعه ی ماد ایمن پاسارگاد در ارتباط باشید.

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا