راه اندازی تهویه پارکینگ

هدف از راه‌اندازی سامانه‌های تهویه پارکینگ

پارکینگ‌ها انواع مختلفی همچون پارکینگ روباز و شهری، پارکینگ‌های طبقاتی، پارکینگ‌های خانگی، پارکینگ‌های بسته و … دارند. در پارکینگ‌هایی که دارای سقف هستند تجمع دود، گازهای ناشی از احتراق سوخت ماشین و گرد و خاک و … می‌تواند مشکلات و چالش‌های متعددی ایجاد کند به همین دلیل استفاده از سیستم‌های تهویه اهمیت و ضرورت بسیار زیادی دارد. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین هدف‌های استفاده و راه‌اندازی سامانه تهویه پارکینگ پرداخته می‌شود.

سامانه تهویه پارکینگ چیست؟

سیستم و سامانه تهویه در حقیقت به سیستمی گفته می شوند که می‌تواند آلاینده‌ها و آلودگی‌های مختلف موجود در یک فضا و محیط را از بین برده و خارج کند. این سیستم‌ها می‌توانند با وارد کردن هوای تازه به محیط تعادل لازم را برقرار کنند و در متعادل کردن دمای محیط نیز مؤثر خواهند بود. این سیستم‌ها می‌توانند از بخش‌های مختلفی همچون جت فن، دمپر و سایر تجهیزات و متعلقات دیگر ساخته شوند و می‌توانند در اشکال و طرح‌های مختلفی در محیط‌های مختلفی همچون پارکینگ استفاده شوند. در حقیقت در محیط‌های زیرزمینی و پارکینگ‌ها که با فضای باز ارتباطی نداشته و آلودگی‌های موجود در هوای آنها ثابت می‌ماند استفاده از سامانه تهویه پارکینگ بسیار ضروری است. برای نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها نیز لازم است که راهنمای کامل راه‌اندازی سیستم تهویه صنعتی در نظر گرفته شود.

عملکرد سامانه تهویه پارکینگ

سامانه‌های تهویه پارکینگ امروزه از تنوع و تعدد بالایی برخوردار هستند و هر کدام از آنها دارای قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی هستند. بهترین و رایج‌ترین سیستم‌های تهویه‌ای که در پارکینگ‌ها استفاده می شوند جت فن‌ها هستند که انواع مختلفی دارند. در حقیقت در فضای پارکینگ هوای آزاد وجود ندارد و سیستم‌های تهویه پارکینگ از طریق ایجاد جریان هوا اقدام به تهویه محیط می‌کنند. این سامانه‌ها در اصل با مکش هوای آلوده و پرتاب آن به بیرون از محیط باعث تمیزی و تهویه هوا می شوند و از طرف مقابل می‌توانند هوای تازه و تمیز به محیط وارد کرده و هوا و دمای محیط را به تعادل برسانند. در مقاله‌ای تحت عنوان معرفی انواع اگزاست فن Exhaust Fan + کاربردها و مزایا به معرفی و بررسی کامل انواع اگزاست فن‌ها و کاربردهای آنها پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی سامانه‌های تهویه پارکینگ

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان به راحتی متوجه شد که هدف اصلی استفاده از سامانه تهویه پارکینگ تمیز کردن هوای محیط آن از انواع آلودگی‌ها است. به صورت کلی مهم‌ترین اهداف و دلایل نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • تمیز کردن مسیرهای فرار از دود در زمان‌های ضروری و باز کردن مسیر برای انجام امور کمک‌رسانی و پشتیبانی
  • کاهش خسارت‌های ناشی از وجود دود، حرارت و گازهای سمی ناشی از آتش سوزی و …
  • جلوگیری از آسیب و خسارت دیدن تجهیزات
  • وقفه ایجاد کردن و جلوگیری از پدیده گر گرفتگی یکپارچه و توسعه کامل آتش

سامانه تهویه پارکینگ

سامانه نوین تهویه پارکینگ

سامانه‌های مختلفی می‌توانند در تهویه پارکینگ‌ها استفاده شوند اما امروزه از سیستم‌های نوینی استفاده می‌شود که از فن‌های تامین و تخلیه هوا و جت فن‌‌های پارکینگی استفاده می‌کنند. این سامانه‌ها باعث حذف کانال‌کشی تخلیه هوای پارکینگ‌ها می شوند و در نهایت تهویه محیط با بالاترین دقت و کیفیت انجام می‌شود. این سیستم‌ها همچنین می‌توانند در مصرف انرژی صرفه‌جویی قابل‌توجهی داشته باشند. حذف کانال‌کشی می‌تواند در افزایش فضای محیط پارکینگ نیز نقش ویژه‌ای داشته باشند. جت فن‌ها اگرچه دارای سایز کوچکی هستند اما می‌توانند عملکرد بسیار خوبی در تهویه هوا داشته باشند. در حقیقت در این سیستم‌ها، فن‌های تخلیه دود (اگزاست فن) و تزریق هوای تازه (ساپلای فن) و لوازم جانبی آن (سایلنسر) قابل نصب در شفت، پشت‌بام، اتاق فن و … می‌باشند و می‌توانند عملکرد بهینه‌ای داشته باشند. در مقاله دیگری از سایت ماد ایمن پاسارگاد با عنوان فن بین کانالی چیست و چگونه کار می‌کند؟ به معرفی و بررسی ویژگی‌های فن بین کانالی پرداخته شده و می‌تواند اطلاعات مفیدی به خوانندگان ارائه کند.

بهترین سامانه تهویه پارکینگ

همان‌طور که گفته شد امروزه سیستم‌های مختلفی برای تهویه پارکینگ‌ها و محیط‌های بسته در دسترس هستند و هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این سامانه باید بتواند به خوبی دود موجود در فضا را کنترل کند و تمام فضای پارکینگ را پوشش بدهد.
  • سامانه تهویه باید فضای کمی از محیط اشغال کند و ظاهر پارکینگ را تحت تأثیر قرار ندهد.
  • هزینه نگهداری و تعمیر سامانه باید کم باشد و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کند.
  • سامانه تهویه نباید ارتفاع پارکینگ‌ها را کاهش دهد
  • عملیات تهویه، تخلیه و تمیز کردن هوا باید با بالاترین سرعت ممکن انجام شود

با توجه به تمامی موارد گفته شده می‌توان گفت که اگزاست فن مقاوم در برابر حریق اف ۳۰۰ می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تهویه هوای محیط پارکینگ باشد.

هزینه نصب و راه‌اندازی سامانه تهویه پارکینگ

با توجه به آنکه امروزه سیستم‌های مختلفی در دسترس هستند که می‌توانند برای تهویه محیط‌های بسته‌ای همچون پارکینگ‌ها استفاده شوند، نمی‌توان قیمتی مقطوع و دقیقی برای سامانه تهویه پارکینگ عنوان کرد. قیمت این سیستم‌ها همانند قیمت سیستم اطفاء حریق گازی FM200 می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهایی همچون نوع سیستم تهویه، متراژ و مساحت محیط پارکینگ‌ها، آپشن های مختلف سامانه تهویه، نوع آلاینده‌ها و آلودگی‌های موجود در محیط، کیفیت ساخت سیستم‌ها، برند و شرکت تولید کننده سیستم‌ها، نرخ ارز و نوسانات آن، هزینه‌های حمل‌ونقل و نصب و تعمیرات و … قرار داشته باشد.

جمع‌بندی نهایی

استفاده از سامانه تهویه پارکینگ خصوصاً در پارکینگ‌هایی که ارتباط محدودی با هوای آزاد دارند بسیار ضروری و حیاتی است و نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها می‌تواند با اهداف مختلفی همچون از بین بردن گازهای آلاینده، دود و گازهای سمی، کاهش خسارت‌های ناشی از آتش سوزی و…، تمیز کردن مسیرهای فرار، جلوگیری از توسعه حریق و … انجام شود.

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا