فن بین کانالی

فن بین کانالی چیست و چگونه کار می‌کند؟

فن یا هواکش‌ها از جمله تجهیزاتی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع کاربردهای متعددی داشته و برای تهویه و گردش هوا، تمیز کردن هوای محیط و … به کار می‌روند. هواکش‌ها می‌توانند از نظر کاربرد، نوع طراحی و ساختار، نحوه نصب و … انواع مختلفی داشته باشند. فن بین کانالی از جمله رایج‌ترین فن‌هایی است که در محیط‌هایی که محدودیت فضا و مکان وجود دارد استفاده می‌شود. هواکش‌های صنعتی اندازه و ابعاد بزرگی دارند و در برخی صنایع نمی‌توان از هواکش‌های مخصوص استفاده کرد به همین دلیل هواکش‌های بین کانالی بهترین گزینه خواهند بود. در ادامه مطلب به بررسی کامل فن بین کانالی و نحوه عملکرد آن پرداخته خواهد شد.

هواکش بین کانالی چیست؟

همان‌طور که گفته شد در بعض از صنایع و محیط‌های مختلف به دلیل محدودیت فضا امکان استفاده از هواکش‌های صنعتی وجود ندارد به همین دلیل استفاده از هواکش‌های بین کانالی بهترین راهکار برای گردش و تهویه هوا خواهد بود. این هواکش‌ها از اندازه و ابعاد کمتری در مقایسه با هواکش‌های صنعتی برخوردارند و قیمت مناسب‌تری نیز دارند و فضای کمتری اشغال می‌کنند. همچنین این فن‌ها می‌توانند هم به صورت دمنده (بلوئر) و هم به صورت مکنده (اگزاست فن) عمل کنند. در مقاله دیگری از سایت ماد ایمن پاسارگاد تحت عنوان اگزاست فن مقاوم در برابر حریق اف ۳۰۰ به بررسی کامل این اگزاست فن، مزیت‌ها و کاربردهای آن پرداخته شده و مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

مشخصات فنی و ساختاری فن بین کانالی

هواکش‌های بین کانالی همانند انواع فن‌های صنعتی و غیر صنعتی می‌توانند مشخصات فنی و ساختاری متفاوتی داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • فشار استاتیک این فن‌ها می‌تواند بین 50 تا 500 پاسکال متفاوت باشد.
  • سیستم انتقال قدرت این فن‌ها می‌تواند به دو صورت اتصال مستقیم (Direct Drive) و اتصال تسمه پولی (Belt Drive) باشد و با توجه به نوع محیط باید از آن‌ها استفاده کرد.
  • ظرفیت هوادهی (دبی) این هواکش‌ها نیز می‌تواند از 100 الی 6000 متر مکعب بر ساعت متفاوت است.
  • جنس این هواکش‌ها نیز معمولاً از فولاد ساخته می‌شوند.

مهم‌ترین کاربردهای فن‌های بین کانالی

فن‌های بین کانالی همانند انواع فن‌های صنعتی و خانگی می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و در دسته فن‌های سانتریفیوژی قرار می‌گیرند به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در تمامی صنایع استفاده کرد. این فن‌ها در کانال‌های طولانی استفاده می‌شوند و با وجود اندازه‌های کوچک قادر هستند که هوای بسیار قدرتمندی تولید کنند. در حقیقت قدرت بالای این فن‌ها به عنوان بارزترین و مهم‌ترین ویژگی آن‌ها سبب شده است که به پرکاربردترین فن در صنایع مختلف تبدیل شوند. در اصل این فن‌ها می‌توانند راندمان کاری بالایی داشته باشند و در مکان‌هایی که استفاده از فن‌های صنعتی پاسخگو نیست به کار می‌روند. به صورت کلی رایج‌ترین کاربردهای این نوع از هواکش‌ها به شرح زیر هستند:

  • استفاده در تهویه فضاهای مرطوب مانند حمام، آشپزخانه و …
  • استفاده در دستگاه‌های مکش دود و هودهای صنعتی
  • استفاده در استخرها، سرویس‌های بهداشتی و …
  • استفاده در ساختمان‌ها، برج‌های تجاری و مسکونی
  • استفاده در ساختمان‌های صنعتی و …

انواع فن بین کانالی و ویژگی‌های آن‌ها

فن‌های کانالی می‌توانند به صورت دایره‌ای و مستطیلی وجود داشته باشند و می‌توانند همانند سامانه تهویه پارکینگ از مزیت‌های خاص و ویژه‌ای برخوردار باشند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این فن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این فن‌ها آلودگی صوتی بسیار کمی ایجاد می‌کنند و کمترین صدا را دارند.
  • نصب و راه‌اندازی این نوع از هواکش‌ها بسیار ساده و راحت است
  • این فن‌ها در مقایسه با سایر فن‌های صنعتی ابعاد کوچک‌تری داشته و فضای بسیار کمتری اشغال می‌کنند.
  • این فن‌ها مصرف انرژی کمی داشته و راندمان کاری بالایی دارند.
  • این فن‌ها دارای ظرفیت تخلیه بالایی هستند.
  • از این فن‌ها می‌توان در محیط‌های اسیدی و قلیایی و محیط‌هایی که دارای حرارت و رطوبت بالایی هستند استفاده کرد.
  • این فن‌ها می‌توانند برای تخلیه هوا یا هوارسانی در کانال‌های طولانی استفاده شوند.
  • پروانه‌های این فن‌ها دارای بالانس استاتیکی و دینامیکی هستند

راهنمای خرید هواکش‌های بین کانالی

با توجه به تنوع و تعددی که این فن‌ها دارند لازم است که در زمان خرید آن‌ها فاکتورها و نکات مختلفی را مد نظر قرار داد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

اندازه قطر هواکش

قطر هواکش بین کانالی باید بر اساس محیطی که در آن استفاده می‌شود انتخاب گردد و هر چه ساختمان بزرگ‌تر باشد باید از هواکش‌های بزرگ‌تر نیز استفاده کرد.

میزان تولید صدا

میزان سروصدای هواکش‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد خصوصاً زمانی که این تجهیزات در محیط‌های مسکونی مورد استفاده قرار بگیرد. هرچقدر که صدای هواکش کمتر باشد می‌تواند در تأمین آسایش محیط نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

میزان قدرت دستگاه

قدرت فن‌ها و هواکش‌ها با واحدی به نام CFM بیان می‌شود و حتماً باید در زمان خرید به آن توجه شود. هرچقدر که فن قدرت بیشتری داشته باشد راحت‌تر و سریع‌تر قادر به تهویه هوای محیط خواهد بود.

سرعت موتور فن

سرعت موتور هواکش نیز از جمله فاکتورهایی است که باید در زمان خرید مورد توجه قرار بگیرد. در مقاله دیگری از سایت ماد ایمن پاسارگاد با عنوان 5 دلیل برای نصب اگزاست فن در کنار سیستم تهویه مطبوع به بررسی مهم‌ترین دلایل استفاده از اگزاست فن‌ها در کنار سیستم‌های تهویه پرداخته شده است و می‌تواند اطلاعات مفیدی به خواننده ارائه کند.

قیمت فن بین کانالی

از آنجایی که امروزه هواکش‌های بین کانالی کاربردهای متعددی دارند، برندها و شرکت‌های متعددی در زمینه تولید آن‌ها فعالیت دارند. این فن‌ها از تنوع و تعدد بالایی برخوردارند و به همین دلیل نمی‌توان قیمتی مقطوع برای آن‌ها عنوان کرد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند بر روی قیمت این هواکش‌ها تأثیر داشته باشند می‌توان به مواردی همچون جنس و کیفیت ساخت فن، برند و شرکت سازنده، قدرت و عملکرد فن، نرخ ارز و نوسانات آن و … اشاره کرد. در مطلب دیگری تحت عنوان مزایای نصب اگزاست فن و نکاتی در مورد آن می‌توان با مزایای استفاده از اگزاست فن‌ها آشنا شد.

جمع‌بندی نهایی

فن بین کانالی یکی از انواع فن‌های سانتریفیوژی است که به دلیل داشتن ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تر و قدرت بالا در مکان‌هایی که امکان استفاده از فن‌های صنعتی وجود ندارد به کار می‌رود. این فن‌ها صدای کمی دارند، راندمان بالایی داشته و به‌راحتی نصب می‌شوند به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در تمام مکان‌های صنعتی و غیر صنعتی استفاده کرد.

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا